!

Fyll i det här fältet.

Hämtar...

MENY

SÖK

Nyheter

Årsredovisning 2017

Publicerad: 2018-04-23 | Uppdaterad: 2018-04-23

Hej

Nu ligger Årsredovisningen för 2017 på hemsidan under Förening/ Årsredovisning

De nya förslagen för stadgeändringar som det beslutades om på Extrastämman ligger under Förening/ Årsstämma

 

Vänligen

Styrelsen

Påsar för matavfall och extrastämma

Publicerad: 2018-03-25 | Uppdaterad: 2018-03-25

För er som sorterar matavfall, nu finns det nya påsar att hämta vid brevlådorna på Sjöviksvägen 59.

Vi låter dem ligga där 2 veckor för avhämtning. Ta max 2 paket var. Det kommer också att sättas upp hållare för extra påsar i soprummen.

Glöm inte heller bort att det är extrastämma på måndag kl. 18 i vår gemensamhetslokal. Anmäl er gärna innan till info@vinodlaren.se

Extrastämman hålls för att kunna genomföra textändringar i föreningsstadgarna.

Vi ses,

Styrelsen

Ändrat datum för Extrastämman

Publicerad: 2018-02-18 | Uppdaterad: 2018-02-19

Extrastämma

Vi är tvungna att flytta fram extrastämman då kallelsen inte skedde enligt Bostadsrättslagens stadgar.

Extra stämma kommer därför att hållas måndag 26 mars, kl. 18.00 i vår gemensamhetslokal.

Detta för att kunna genomföra textändring i föreningsstadgarna.

Pf. 17 kallelse föreningsstämma: ”tidigast 6 veckor , senast 4 veckor”

Pf  17 kallelse föreningsstämma: ”aviseras via epost, föreningens hemsida samt lämpliga anslagstavlor”.

Pf  31 Styrelsens åliggande ” att senaste två veckor före ordinarie föreningsstämma hålla årsredovisning tillgänglig”

Pf  45 Andrahandsuthyrning: strykning av ”beaktnings värda”

Kallelse kommer ut inom kort.

 

Vänligen Styrelsen

Nyhetsbrev februari 2018

Publicerad: 2018-02-07 | Uppdaterad: 2018-02-07

Hej

Här kommer lite ny information från Styrelsen.

 

Filterbyte söndag 11 februari

Hoppas att alla har fått informationsbladet i brevfacken angående att det är filterbyte på söndag 11 feb. Nya tilluftsfilter levereras och installeras i varje lägenhet. Ansvariga för bytet är Folkfilter, och de kommer därför att behöva tillgång till alla lägenheter. En representant från styrelsen kommer att följa med Folkfilter, som endast går in lägenheten tillsammans med en styrelsemedlem eller dig som bor där.

Tidsplanen är som följer:

Kl. 09.00 Vinodlargatan 1 och Sjöviksbacken 2

Kl. 10.00 Vinodlargatan 7 och Sjöviksbacken 4

Kl. 11.00 Vinodlargatan 9 och Sjöviksbacken 6

Kl. 12.00 Vinodlargatan 11 och Sjöviksvägen 59

Observera att tidsplanen är ungefärlig.

Om du inte kan vara hemma vid tiden för filterbytet ber vi dig att lämna en nyckel till en granne eller be Folkfilter hänga filtren på dörren. Det går också bra att kontakta styrelsen och hämta ut filter i efterhand.

Tänk på att flytta på sköra objekt eller sådant som kan vara i vägen för att komma åt filtren. Filtren sitter bakom respektive radiator.

 

Extrastämma

Extra stämma kommer att hållas måndag 26 feb, kl. 18.00 i vår gemensamhetslokal.

Detta för att kunna genomföra textändring i föreningsstadgarna.

Pf. 17 kallelse föreningsstämma: ”tidigast 6 veckor , senast 4 veckor”

Pf  17 kallelse föreningsstämma: ”aviseras via epost, föreningens hemsida samt lämpliga anslagstavlor”.

Pf  31 Styrelsens åliggande ” att senaste två veckor före ordinarie föreningsstämma hålla årsredovisning tillgänglig”

Pf  45 Andrahandsuthyrning: strykning av ”beaktnings värda”

Kallelse kommer ut inom kort.

 

PUL övergår till GDPR

Till slut så vill vi informera om att PUL(Personuppgiftslagen) from 25 maj övergår i GDPR(Dataskyddsförordningen) därför ber vi er som inte vill att vi har era mailadresser registerarde för nyhetsutskick meddela oss på info@vinodlaren så tar vi bort dem.

 

Vänligen

Styrelsen

Matavfallssortering

Publicerad: 2017-11-15 | Uppdaterad: 2017-11-15

Hej 

Nu kommer vi att köra igång med matavfallssorteringen! Kärlen är på plats i soprummen. Ni som anmälde ert intresse tidigare i höstas kommer att få ett startkit med påsar och hållare inom de närmaste dagarna.

Givetvis kommer det att vara möjligt att delta även om man inte har anmält sig, hör av er till info@vinodlaren.se

Det kommer också att finnas påsar tillgängliga vid kärlen i soprummen.

Man måste använda de avsedda påsarna då man slänger matavfallet!

Nu hoppas vi på bra uppslutning av skötsel av detta!

 

Vänligen

Styrelsen och Matavfallsgruppen 

Inbrottsförsök!

Publicerad: 2017-09-25 | Uppdaterad: 2017-09-25

Hej

 

Tyvärr så måste vi gå ut med en varning igen.

Nu gäller det att vi i två olika portar har haft inbrottsförsök.

 
21/9 inbrottsförsök i lägenhet på Vinodlargatan 7
24/9 inbrottsförsök i entré på Sjöviksbacken 6
 
Vi ber er att vara extra uppmärksamma!
 
Vänligen
Styrelsen

Information om Matavfallssortering

Publicerad: 2017-08-27 | Uppdaterad: 2017-08-27

Hej allihopa

På vårt årsmöte togs det ett beslut av stämman att vår förening ska börja matavfallssortera. Detta skulle införas under hösten och görs i första hand av miljöskäl sen om det fungerar bra så kommer vi förhoppningsvis att sänka våra kostnader för hämtning av hushållssopor.

Det kommer att placeras kärl för detta i varje soprum, de hushåll som är intresserade av att delta får påsar samt påshållare. Extra påsar kommer också att finnas vid kärlen.

Viktigt är att det bara slängs sådant som är tillåtet i dessa kärl! Mer detaljerad info kommer att komma ut samt stå skrivet på lappar vid kärlen. Är man osäker på sitt avfall är det bäst att slänga det i hushållssoporna, annars förstör det och leder till att vi får betala extra.

Detta är givetvis bara för de hushåll som är intresserade, är man inte intresserad fortsätter man bara som vanligt.

Det kommer att gå till på detta vis:

  1. Intresseanmälan så vi vet ungefär hur många hushåll som är intresserade.
  2. Mer utförligt info samt leverans av påsar, påshållare mm
  3. Kärlen kommer att placeras ut
  4. Första tömningen kommer förhoppningsvis att ske runt 1 okt.

Vi behöver veta ett ungefärligt intresse för detta så att vi vet hur många påsar etc som ska beställas. Var vänlig gå in under rubriken Nyheter och gör en intresseanmälan eller maila till info@vinodlaren.se

Senast 10 sep behöver vi veta intresse.

Gå också in och läs mer på: http://www.stockholmvattenochavfall.se/matavfall/villa_radhus/Sortera_ratt_villa/hushall-och-pentryn/

 

Vänligen Styrelsen och Gruppen för matavfall

Anmälningslista

Datum: 2017-10-02
Tid: 08:00
Slutdatum: 2018-05-31
Sluttid:
Sista anmälningsdag: 2017-09-10

Tyvärr är det för sent att anmäla sig.
Sista anmälningsdatum var 2017-09-10

Anmälda deltagare:

Namn Anm dat
Anders Bodén 2017-08-28
Anders Malmqvist 2017-09-09
Anna Lenneby 2017-08-27
Anneli Friberg 2017-08-28
Beatrice Johansson 2017-08-28
Bert Jessen 2017-08-30
Bibbi Eriksson 2017-09-07
Birgitta Steenberg 2017-08-31
Christina Mörk 2017-08-28
Daniel Wanhatalo 2017-09-04
Jens Liljekvist 2017-08-28
Karin Ernlund 2017-08-27
Karina Nilsson 2017-08-28
Kebbon/Ghourayeb 2017-08-27
Kjell Axelsson 2017-08-31
Linda olsson 2017-09-09
Maria Boudrée 2017-08-31
Mikaela Doncev 2017-09-06
Monica Lindberg 2017-08-28
Per Wollbrand 2017-08-29
Rigmor Forsberg 2017-08-30
Sara Bolmström 2017-08-30
Sigrid ridderstolpe 2017-08-28
Tommy Kjellgren 2017-08-30
Yvonne Hedlund 2017-09-03

Varning!

Publicerad: 2017-08-24 | Uppdaterad: 2017-08-24

Vi vill varna alla medlemmar för att det har gått runt en man som utger sig för att utföra säkerhetskontroller. Detta stämmer inte!

Så var uppmärksamma på detta och släpp inte in denna man.

 

/ Styrelsen

Sopstrejken

Publicerad: 2017-07-15 | Uppdaterad: 2017-07-15

Hej här kommer lite info angående sopstrejken

Vi hoppas att våra hushållssopor kommer att tömmas i helgen.

Sopbolagen arbetar hårt med att hinna med alla.

Tyvärr är det inte så mycket mer vi vet.

Se info nedan från Stockholm Vatten och Avfall:

Senaste uppgift: 2017-07-14, 14:29

Driftstörningar i sophämtningen i Stockholm

Vi har fortsatta driftstörningar i hämtningen av hushållsavfall i säck och kärl i vissa områden på grund av en vild strejk hos våra entreprenörer. Det arbetas intensivt för att hämta hushållssoporna men är inte ikapp. Idag kör RenoNorden med 37 av 40 bilar vilket är ytterligare en ökning från igår. Även Liselotte Lööfs bilar kör, delvis med extra resurser. Bilarna kommer att köra hela helgen då det inte är så många ordinarie hämtningar, bara för att komma i kapp.

Containrar för hushållssopor

Containrar finns uppställda på ett sjuttiotal platser och fler kommer att ställas upp. Dessa är endast avsedda för hushållssopor, inte grovavfall! Titta på kartor över områden.

Containrar för hushållssopor finns också uppställda på fyra av våra återvinnings-centraler; SätraÖstbergaVantör (ÅVC Trädgård) och Lövsta. De finns tillgängliga under återvinningscentralernas öppettider. Idag, fredag, kommer dessa fyra ÅVC:er att ha förlängd öppettid till kl 20.00 och under helgen är det öppet mellan kl 9-17.

Sortera ut förpackningar och matavfall

Vi ber er att underlätta för hämtpersonalen genom att lämna soprum öppna om det går och ställa kärlen framme. För att minska mängden sopor ber vi om hjälp med att sortera ut förpackningar och matavfall (i den mån man är ansluten till matavfallsinsamlingen). Förpackningar lämnas till återvinningsstationen. Förpackningsinsamlingen och matavfallsinsamlingen fungerar som vanligt.

Anmäl utebliven sophämtning 

Det viktigaste just nu är att utebliven hämtning anmäls via e-tjänsten i första hand och via webbformulär eller mejl i andra hand. Alla inkomna reklamationer registreras och skickas direkt till entreprenören. Vi ser nu att antalet inkomna reklamationer börjar minska något. Kundtjänst arbetar med att ta hand om reklamationerna, även utanför telefontiden.


Läs senaste uppdateringarna

 

Vi återkommer givetvis med mer info om läget ändras.

Vänligen

Styrelsen

Nyhetsbrev juni 2017

Publicerad: 2017-06-26 | Uppdaterad: 2017-06-26

Hej på er

Nyhetsbrev kommer att skickas ut till er alla några gånger per år.  Styrelsen träffas en gång i månaden för att behandla aktuella ärenden. Om ni har förslag på förbättringar för vår förening, kan ni maila styrelsen.

Vi har ett gemensamt ansvar för vår bostadsrättsförening och det är därför viktigt att alla känner till och respekterar vad ägaransvaret innefattar.              

Soprummen kommer att få ett kärl för kompostering from 1 september. Mer information om detta kommer till hösten. Om intresse finns så kommer vi att ha ett informationsmöte då en representant från Stockholm Vatten och Avfall kommer och informerar.

Soprummen har anvisade sopkärl och information finns om vad och hur soprummen fungerar. Tänk på att: missbruk av sophanteringen innebär merkostnader för föreningen och kan innebära kostnader/ lägenhet och det är därför viktigt att vi tillsammans hjälps åt att hålla soprummen i bra skick.

 

Följande är bra för er alla att känna till:

Var vänlig och respektera att ytterdörrarna får ej ställas upp någon tid på dygnet. Var noga med att dörrar och portar går i lås vid in- och utpassage. Detta med tanke på husets och allas säkerhet.

Grillning på gården får bara ske vid enstaka tillfällen och i styrelsens regi.

Då du vistas på gården eller balkong/terass mot innergården tänk på att hålla en respektfull ljudnivå eftersom ljudet på innergården har en tendens att förstärkas och studsar.

Bollspel mot husväggar skadar fasaden.

Föräldrar ansvarar för barnens leksaker och cyklar samt att detta samlas in efter dagens lek. Kvarlämnade leksaker rensas bort regelbundet.

 

Visa hänsyn till dina grannar om du röker. Många är känsliga för cigarettrök.

Vid förändring av fasad i form av skärmväggar, staket och paraboler måste styrelsen kontaktas. Om man vill utföra något som är högre än det räcke som finns uppsatt på balkong, krävs en bygglovsansökan med särskilda skäl samt beslut från bostadsrättsföreningens årsstämma.

Ombyggnad

Medlem ska före ombyggnad av lägenheten kontakta styrelsen.

Tänk också på att du som medlem är ansvarig för bortförsel av material i samband med tex renovering. Lämna inte stora emballage som fyller upp containrarna i soprummen. Kör bort dem till tex återvinningscentraler istället. Se också till att tex Big bags eller liknande inte står kvar på gatan för länge, de ska tas bort inom en vecka. Ta bort skräp och damm i de gemensamma utrymmena som hiss, entré och trappuppgångar samt informera de andra boende i trappuppgången om det kommer att ske en renovering.

Vid renovering: Tänk på att du ansvarar för bortforsling av material för att inte belasta övriga för den merkostnad som det kan innebära om soprummen används. Vid nedsmutsning av gemensamma utrymmen pga renovering, har du som lägenhetsinnehavare ansvar för städning.

Mindre grovsopor kan lämnas i soprummet på Sjöviksvägen 55, elavfall lämnas i soprummet på Sjöviksvägen 57. Närmaste plats för grovsopor är Sätra Återvinningscentral (www.stockholm.se/avc, tel 08-50846540)

 

Vid andrahandsuthyrning ska styrelsen informeras, se www.vinodlaren.se under rubriken Medlemsinformation/ Att bo i Bostadsrätt och scrolla ner till 5:e punkten Hyra ut i andrahand

 

 

Tänk på att hålla dörrar och fönster stängda efter kl.22.00 och se till att dina gäster inte vistas på balkong efter denna tid då du har en fest. Detta för allas trivsel och eftersom många har sovrum mot innergården.                           

För mer info, se www.vinodlaren.se under rubriken medlemsinformation/trivselregler. Blir du störd? Ring och berätta till den som stör/ ring störningsjouren.

Inga föremål får förvaras i trapphusen av brandsäkerhetsskäl. Cyklar och barnvagnar förvaras i särskilda förråd.

 

Du kan själv få information om föreningen genom att gå in på vinodlaren.se

Vid byte av din mailadress- maila styrelsen för info.

 

Mvh Styrelsen

 

Upptäcker du något fel i våra gemensamma utrymmen;                             

GÖR OMEDELBART EN FELANMÄLAN. VI HAR ETT GEMENSAMT ANSVAR ATT HÅLLA VÅR BYGGNAD I BRA SKICK.                                                                                                                                (Informera övriga boende genom att skriva ett info. vid plats där felanmälan gjorts, gärna med namn och tid för felanmälan.)

FELANMÄLAN:  se hemsidan www.vinodlaren.se under rubrik Kontakt och felanmälan

                                                                

 

 

Protokoll från Årsstämman

Publicerad: 2017-06-08 | Uppdaterad: 2017-06-08

Hej alla medlemmar

 

Nu ligger protokollet från årsstämman uppe under rubriken Årsstämman.

 

Vänligen

Styrelsen

Årsstämman

Publicerad: 2017-05-14 | Uppdaterad: 2017-05-14

Vill bara informera om att den restaurang som vi ska ha årsstämman på har bytt namn till Meze.

Samma adress, Förmansvägen 9.

 

Välkomna på onsdag 17 maj kl. 18

önskar Styrelsen

Sopor, trivselregler & höjda parkeringsavgifter

Publicerad: 2017-05-08 | Uppdaterad: 2017-05-08

Felaktig användning av soprummen påverkar era månadsavgifter

På förekommen anledning påminner styrelsen om att grovsopor endast får slängas i soprummet på Sjöviksvägen 53. Grovsopor får ej slängas i andra rum då detta orsakar extra kostnader. Dessa kostnader drabbar bostadsrättsföreningen och påverkar därmed era månadsavgifter.

 

Läs mer om vad som ska slängas i vilket soprum på vår hemsida:

https://www.vinodlaren.se/?rID=1081&page=sophantering

 

Spraya inte låsolja i portlåsen

På förekommen anledning ber vi er att inte spraya låsolja i portlåset eftersom detta kan resultera i kortslutning.

 

Tänk på att innergården är till för alla

Snart är det sommar och för kunna njuta till fullo av vår innergård uppmanar vi alla att se till att innergården blir en trivsam plats för föreningens samtliga medlemmar. Det innebär att det som plockas ut även plockas in, att sand bör hållas i sandlådan samt att det inte klottras på våra gemensamma utrymmen. För allas trevnad kan innergården komma att rensas, och trasiga leksaker kan komma att slängas.

 

Vi ber er även att läsa de trivselregler som gäller för innergård, balkong och uteplatser:

 

Innergård

Innergården är vår gemensamma egendom och därför är det viktigt att

  • grinden alltid är stängd
  • föräldrar ansvarar för barnens leksaker och cyklar och att de samlas ihop efter dagens slut
  • snus och cigarettfimpar inte kastas på gården
  • inga djur rastas på gården

Grillning på gården får bara ske vid enstaka tillfällen i föreningens/styrelsens regi.

 

Balkong och uteplatser

Till varje lägenhet finns det minst en balkong, takterrass eller uteplats.

Tänk på följande:

  • Balkonger/takterrasser/uteplatser får inte användas för permanent förvaring av sådant som inte hör till normal balkong-/altan-/uteplatsmöblering.
  • Placera blomlådor på insidan av balkongräcket
  • Då föreningen saknar särskilt anvisade platser för piskning och vädring av mattor, ska detta ske på markplan och med stort omdöme.
  • Sängkläder kan vädras från balkonger. Med hänsyn till grannen bör du inte skaka kläder/mattor/sängkläder från balkongen eller genom fönstret.
  • Med hänsyn till dina grannar, framför allt de som bor ovanför dig, är grillning enbart tillåten med el- eller gasolgrill.
  • Parabolantenn eller annan utomhusantenn inom föreningens område kräver styrelsens tillstånd.
  • Visa hänsyn till dina grannar om du röker på balkong eller uteplats. Många är känsliga mot cigarettrök.
  • Se till att balkong-/altandörr är ordentligt stängd för att undvika att vatten tränger in vid kraftig nederbörd och/eller snösmältning.
  • Vindskydd (även av glas och plast) får monteras under förutsättning att de sitter nedanför räcket. Däremot får vi inte glasa in balkongerna. Tänk på att använda rätt färg om ditt vindskydd inte är ofärgat. Se ”Förändring av fasad” på hemsidan för mer information.

 

Höjda parkeringsavgifter

I syfte att göra det möjligt för våra gäster att hitta parkering hos oss ska priser för parkering på Vinodlargatan och Vingårdsgatan ligga på samma nivå som omgivningen. Det innebär en höjning från tidigare priser. Detta eftersom en utebliven höjning skulle innebära att våra gator fylls först.




Vi hoppas att se er alla på föreningsstämman den 17 maj!

 

Allt gott,

Styrelsen

Fel dag för stämman

Publicerad: 2017-04-28 | Uppdaterad: 2017-04-28

OBS!

Stämman äger rum Onsdag 17 maj, inte tisdag som det står i kallelsen!

INFOBLAD november 2013

Publicerad: 2013-10-31 | Uppdaterad: 2013-12-03

Nedan kan du ladda ner eller läsa senaste nytt från styrelsen. INFOBLADET för november månad har distribuerats till samtliga medlemmar. 

Dokument

Info_nov13utanlosen.pdf 2013-12-03

INFOBLAD september 2013

Publicerad: 2013-09-19 | Uppdaterad: 2013-09-19

Nedan kan du ladda ner eller läsa senaste nytt från styrelsen. INFOBLADET för september månad har distribuerats till samtliga medlemmar. 

INFOBLAD maj 2013

Publicerad: 2013-05-12 | Uppdaterad: 2013-09-12

Nedan kan du ladda ner eller läsa senaste nytt från styrelsen. INFOBLADET för maj månad har distribuerats till samtliga medlemmar. 

Dokument

Info_maj13.pdf 2013-09-12

INFOBLAD mars 2013

Publicerad: 2013-03-12 | Uppdaterad: 2013-09-12

Nedan kan du läsa eller ladda hem INFOBLADET som distribuerats till samtliga medlemmar i mars 2013.

Dokument

Info_mars13(1).pdf 2013-09-12

Avgifts- och hyreshandläggare

Publicerad: 2013-03-01 | Uppdaterad: 2013-09-19

Sedan den 1 mars 2013 är Annika Granér vår handläggare hos Fastighetsägarna. Annika nås måndag-fredag kl 09.00-11.30 på telefon
08-6177696.

Info om lås och porttelefoner

Publicerad: 2013-02-12 | Uppdaterad: 2013-09-12

Samtliga lås i fastighetens ytterdörrar är utbytta för att höja säkerheten för de boende. När du använder den nya elektroniska nyckeln är det viktigt att du för in nyckeln långsamt i låset så att systemet hinner läsa av chippet som sitter i nyckeln.

INFOBLAD januari 2013

Publicerad: 2013-01-12 | Uppdaterad: 2013-09-12

Nedan kan du läsa INFOBLADET som har distribuerats till samtliga medlemmar i januari 2013.

Våra stadgar

Publicerad: 2012-06-01 | Uppdaterad: 2013-09-19

På föreningens ordinarie stämma som genomfördes den 31 maj 2012 togs beslut om att anta nya stadgar till Brf Vinodlaren. 

Du finner stadgarna under rubriken Föreningen i menyn till höger. 

Ekonomisk förvaltare

Publicerad: 2012-01-12 | Uppdaterad: 2013-09-19

Sedan 1 januari 2012 har föreningen Fastighetsägarna i Stockholm som ekonomisk förvaltare. Kontaktperson och telefonnummer för dig som medlem hos Fastighetsägarna är Annika Granér 08-617 76 96 och hon nås mellan 9.00 - 11.30 eller via mail annika.graner@fastighetsagarna.se  

Du kan också ringa till Kundservice på 08-617 76 00. Vi har som medlem i Fastighetsägarna fått ett förmånskort med bra erbjudanden till bostaden och förmånliga priser på bilar.

Man kan läsa mer på www.fastighetsagarna.se/formanskortet